(kids)fashion, Lifestyle

Hoe verkoop je tweedehandskledij mét succes?

verkoop kinderkledij tweedehands
  1. De tweedelige reeks rond tweehands kopen wordt nog heel vaak gelezen hier op de blog, 1,5 jaar na datum. Maar hij was dringend toe aan een update, dus de komende week vertel ik jullie alles over het kopen en verkopen van tweedehands kinderkledij.

 

Ik post vaak outfitfoto’s op mijn instagramfeed met de hashtag #secondhandtreasure. Al jaren koop en verkoop ik tweedehands kinderkledij. Het is de perfecte manier om low budget toch een goedgevulde seizoenskleerkast samen te stellen. Mijn kinderen dragen dus dikwijls oufits die samengesteld zijn uit nieuwe en minder nieuwe stukken. Deze manier van kopen en verkopen zit al een hele tijd in de lift  Wat zo’n 10 jaar geleden nog taboe was, is nu helemaal HOT. Ik moet eerlijk zijn, soms moet er een drempel overwonnen worden maar als je je aan mijn tips houdt dan kan er weinig mislopen. Over de verkoop van tweedehands kledij kan veel gezegd worden, maar het grootste voordeel is dat je een deel van je centjes terugverdient en je er nadien gewoon terug mee kan shoppen om de kleerkasten weer aan te vullen. De tijd dat volle zakken kledij werden doorgegeven tussen neven, zussen of buren is wat voorbij, het is allang geen schande meer om er iets voor terug te vragen. Hé het is voor iedereen crisis toch?

 

 

Waar verkopen?

verkopen kinderkledij tweedehands

Facebook

  • Facebook telt onnoemelijk veel groepjes waar je je kledij kan verkopen. (Let wel, er bestaan verkoop- en koopgroepjes. Lees goed de omschrijving van het groepje voor je zomaar vanalles begint te verkopen)
  • Groepen per merk of winkel: Filou kleding, Filou&woody groep, zara kids, Fred&ginger, JBC, Next,…
  • Groepen waar verschillende merken welkom zijn, doch in 1 bepaalde stijl: Minibo (urban), Funky children’s clothing (retro getint), Anders dan Anders *new* (ADA-merken), Designers for kids (enkel designer labels), hip around the clock (kleurrijke kledij),…
  • Veilinggroepen: veilingen zijn leuk, little feet and accessoires…
  • Groepen per regio: West-Vlaamse kinderspullen,…
  • Eigen verkoopgroep: je maakt je eigen verkoopgroepje aan en verkoopt er alles wat je maar wil verkopen. Hier lees je hoe je dit doet.

Tweedehands.be

DE manier bij uitstek voor wie niet zo into social media is, al vind ik het persoonlijk eentje met vele valkuilen omdat het niet persoonlijk is.

Beurzen

Gezinsbond: In elke gemeente kun je er wel 1 vinden. Je staat zelf in voor de verkoop van de spulletjes. Je huurt een tafel voor een appel en een ei en gaat aan de slag. De prijzen liggen er wel vrij laag. De winst is volledig voor de verkoper.

2nd hand(made): Een beurs voor wie niet graag tijd steekt in de verkoop en toch een grote doelgroep wil bereiken. De verkoop gebeurt door de organisatie. De beurs gaat door in het najaar, de datum wordt nog meegedeeld. Hou alvast de blog van Liesellove in de gaten voor meer info.

Verkoop door derden

(Online)winkel: je brengt je spulletjes binnen en ze worden online of ter plaatse verkocht. Na de verkoop wordt een percentage gestort. Bv. Selected by Françoise, Zusse , Nounours, …

Instagram

  • Instagram is de nieuwste en meest trendy manier van spulletjes verkopen.
  • Op instagram worden enkel persoonlijke spulletjes per account aangeboden, dus in tegenstelling tot Facebook kun je niet in een groep verkopen.

 

 

Hoe verkopen?

 

Met beurzen en verkoop door derden heb ik geen ervaring, dus ga ik mij toespitsen op het verkopen via Facebook, Instagram en Tweedehandssites. Hier krijg je meer info over de werkwijze van de 2nd hand(made)beurs en de beurzen bij de gezinsbond. Voor de verkoop via een tweedehands (web)shop lees je best de info op hun site (zie hierboven).

Algemeen 

  1. Verkoopprijs: Vaak wordt 1/2e à 1/3e van de aankoopprijs als standaard gebruikt. Hou rekening met de staat en wanneer je het aankocht. (Kledij dat je verkoopt van het huidige seizoen en in perfecte staat worden aan een hogere prijs verkocht dan een gepluisde trui van 3 seizoenen terug) Ook het merk kan voor een hogere verkoopprijs zorgen. (Filou wordt vaak nog voor een hoge prijs verkocht. Er is veel vraag naar en dat wordt dan ook wat uitgebuit. Merken zoals Morley, Simple Kids of Bobo Choses behouden ook langer hun prijs omdat er vaak collector-items tussen zitten en de kwaliteit ook goed is. Bekijk gelijkaardige artikels om de juiste prijs in te schatten.
  2. Verkoop je tweedehandsartikelen, dan vermeld je dit altijd. En dan geld natuurlijk de 1/3e regel niet.
  3. Verkoop niet wat je zelf niet zou kopen. Bekijk de kledij kritisch en wees eerlijk met jezelf. Broeken waarvan de knieën versleten zijn of kleedjes waar er grote gaten in zitten verkoop je niet. Punt. Wil je het toch wagen, wees dan eerlijk in je beschrijving en prijs. Neem foto’s van de details. Probeer niet te verdoezelen.
  4. Verkoop op het gepaste tijdstip. Winterkledij verkoopt het best vanaf de zomervakantie en zomerkledij vanaf de kerstvakantie.
  5. Wacht niet te lang om je kledij te verkopen. Zodra te klein, verkopen die handel. Hoe sneller je verkoopt hoe hoger de verkoopprijs.
  6. Reageer zo snel mogelijk bij interesse anders is de vogel al gaan vliegen.
  7. Zet altijd de juiste kledingmaat in de beschrijving.
  8. Zet de prijs exclusief/inclusief verzending in de beschrijving. Bv 20 eur excl
  9. Neem foto’s in het juiste daglicht. Best niet ’s avonds of in fel licht. De kleuren moeten waarheidsgetrouw zijn.
  10. Neem genoeg foto’s. Veel foto’s geven meer vertrouwen bij de koper. Dit betekent namelijk dat je niks verdoezelt.
  11. Veilingen op facebook of instagram: Er wordt een startprijs aangegeven en daarop kun je dan bieden tot het eind uur.

Facebook

  • Zoek de juiste groep voor wat je wil verkopen. Welke merken wil je verkopen? Verkoop je liever aan mensen uit de buurt of wil je best tijd steken in het maken van pakketjes? Welke groepjes hebben de meeste leden? Hoe meer leden hoe meer potentiële kopers.
  • Lees de regels. Bij de meeste groepen mag je niet zomaar plaatsen op het prikbord, je zoekt het juiste album en plaatst daar je items in. Het voordeel daarvan is dat alles wat je plaatst nog lang daarna kan teruggevonden worden, voor mensen die specifiek een maat of merk zoeken verloopt dit  gemakkelijker en je vindt zelf je spulletjes gemakkelijker terug.
  • Plaats een reactie onder je eigen artikel anders verschijnt het niet op het prikbord.
  • Soms moet je je spulletjes eens “uppen“. Als het al een tijdje geleden is dat je het plaatste is het niet meer te zien op het prikbord. Door nog eens een reactie onder de foto te plaatsen komt je artikel nog eens tevoorschijn op het prikbord. En springen ze bij kopers weer eens in het oog. Doe het ook niet te vaak.
  • Beschrijf je kledingstuk correct. Vermeldt de staat (nieuwstaat, goede gedragen staat, gepluisd,…) en wees eerlijk. Fotografeer dat klein vlekje of die pluisjes. Verdoezel het niet. Als je beschrijving eerlijk overkomt staan je kopers niet voor verrassingen en komen ze terug. Oneerlijkheid wordt afgestraft door kopers, ze melden dit ook aan de beheerders van de groep.
  • Afkortingen: bij kopen en verkopen op Facebook horen afkortingen. Dit zijn de meest voorkomende: ZGAN (zo goed als nieuw), OOTD (outfit of the day), up (gewoon een comment om je spulletjes weer bovenaan het prikbord te krijgen), O-O (afmeting oksel-oksel), excl (exclusief), incl (inclusief), rij (teken van interesse),…
  • Geef zoveel mogelijk al de juiste afmetingen mee in de omschrijving, zet er ook bij indien het groter of kleiner tailleert dan de opgegeven maat. Voor kledij is dit de oksel-oksel en lengte in cm. Voor schoenen is dit de binnenzoolafmeting in cm.
  • Veilingen worden vaak op voorhand medegedeeld zodat iedereen op het start uur met gelijke kansen kan starten.
  • Niet zo frequent: lotje. Dit is een methode die gebruikt wordt bij een artikel met een vaste prijs. Kandidaat kopers kunnen aangeven dat ze interesse hebben in een artikel en dan wordt de verkoop door een onschuldige kinderhand bepaald.

Tweedehands.be

  • Plaats je kledij bij de juiste categorie. Klinkt logisch maar het is snel gebeurd dat een jurkje geplaatst wordt bij de truien of omgekeerd. Dit zorgt er natuurlijk voor dat kopers die zoeken op categorie je artikel gemakkelijker vinden.
  • Om belachelijke biedingen te vermijden (of toch op zijn minst te verminderen) zet dan duidelijk in de beschrijving dat er enkel gereageerd wordt op een serieus bod. Om enkel serieuze kopers aan te trekken, vink dan het bieden NIET aan.
  • Vraag om te reageren via mail, kopers die de moeite doen om te mailen menen het meestal ook serieus.
  • Verwijs bij de omschrijving naar je eventuele verkoopgroepje op Facebook/Instagram met de juiste link of naar andere spulletjes die je te koop aanbiedt op de site. Misschien heeft de koper nog in meer interesse.
  • Lees de reviews van kopers. Daar kan je al veel van opsteken. Sommige verkopen kunnen nu eenmaal de mist ingaan omdat kopers niet betalen of plots niets meer van zich laten horen.

Instagram

  • Je maakt een nieuw account aan, koppelt die aan je huidig account en verkopen maar. (Lees hier hoe je een nieuw account kunt koppelen)verkoop tweedehands kledij kinderen
  • Je kunt kiezen voor een veiling of een vaste prijs. Dit moet duidelijk in je capture staan. Hou een startbod laag, er bestaat natuurlijk wel een risico dat het verkocht wordt voor belachelijk weinig geld. Liever zeker van je zaak? Kies dan voor een vaste prijs en verlaag die desnoods bij weinig interesse.
  • Reclame maken in je instastory van je eigenlijke persoonlijke account moet je zeker doen, zo breng je je volgers al op de hoogte dat je spulletjes verkoopt.
  • De kledij van mijn kinderen verkoop ik op @zeg.maar.babs_shop 2 keer per jaar ga ik door mijn kasten en verkoop ik wat nog bruikbaar is.
  • Heb je geen zin om een nieuw account te maken, dan verkoop je gewoon in je stories. Goed voor de snelle beslissers want een foto blijft maar 24u zichtbaar. Maar vaak hebben die wel een groot bereik.

 

 

De verkoop afronden

Algemeen

  • Als de koper een andere prijs voorstelt durf daar neen op te zeggen. Maar blijf altijd beleefd.
  • Bespreek hoe het artikel verzonden wordt. Per enveloppe of in een pakketje. Of misschien komt de koper het kledingstuk wel afhalen?
  • De verzendingskosten zijn ALTIJD voor de koper. Lees meer over verzendingskosten onder de topic verzending.
  • Vermeld dus altijd de prijs van het artikel en de verzending apart nog eens in een berichtje om geen misverstanden te creeëren.
  • Geef je rekeningnummer en vraag om te laten weten als het bedrag werd overgeschreven. Vraag eventueel om een bewijsje dmv een printscreen (soms gebeurt dat spontaan).
  • Vraag meteen al het adres om de enveloppe klaar te maken. Kopers die al hun adres opgegeven hebben, zijn minder geneigd om een verkoop niet te laten door gaan.
  • Als de koper langskomt om te kopen, zet je doos met te kleine kleertjes klaar. Misschien wil hij nog eens snuisteren. Vraag ook altijd om gepast geld mee te brengen.

Facebook/Instagram

  • Als er meerdere personen interesse tonen ga je het rijtje af. De eerste die reageert krijgt de eerst kans. Het is een ongeschreven regel (behalve als het anders genoteerd staat) dat eender welke reactie meetelt. Vaak is dat: interesse, rij of een vraag naar maat of detailfoto’s.
  • Tag een persoon als die niet meteen terug reageert. Indien er geen reactie meer komt ga door naar de volgende en ga zo het rijtje af. Wacht daar minstens 24 u mee, niet iedereen zit elk uur van de dag op facebook.
  • Bespreek alle verdere details via PB (privé bericht= Messenger) of DM (direct message= chatbericht) en laat dit weten want soms is dit niet direct zichtbaar. Daar kunnen adres- en betaalgegevens uitgewisseld worden.

Tweedehands.be

  • Bespreek via mail de verdere details af. Dit kan ook via de chatfunctie maar ik verkies altijd mail, dan heb je minstens nog een mail adres achter de hand moest er iets mislopen.
  • Als je twijfelt bij een bod, reageer met een tegenbod via mail. Hou altijd een minimumprijs in je achterhoofd en wijk daar niet van af. Durf ook te zeggen dat de prijs een vaste prijs is.
  • Reageert een persoon niet meer, dan kun je daar niet veel aan doen. Je hebt enkel een mail-adres en die zijn dus anoniem.
  • Je kunt altijd iemand een slechte review geven als de verkoop afspringt of de afspraken niet worden nageleefd, maar dat doe ik dus nooit. Je weet nooit de achterliggende reden.

 

 

 

Verzending

 

verkoop kinderkledij tweedehands verzending

Tarieven

  • Via enveloppe: kan het kledingstuk in een A4 enveloppe en is het niet dikker dan 3 cm dan verstuur je het zo (als de koper akkoord is). Ik kleef er altijd 3 postzegels op voor de zekerheid. De meeste verkopers vragen 2 à 2.5 eur voor een verzending met enveloppe.
  • via pakketje: maak je etiket aan via bpost parcel, betaal online en breng je pakketje naar een postpunt. Dit bedraagt 4,5 eur (met kortingscode- soms bij de post te verkrijgen-3.60 eur). Een levering aan huis kan ook, dit kost dan 5,5 eur. De verpakking hoeft geen doos van het postkantoor te zijn. Een schoendoos, plastiekzak of grote enveloppe is zeker goed.
  • Bij twijfel pakketje of enveloppe of aantal zegels, bereken eens de prijs via de website van de post.

Algemeen

  • Wacht altijd tot je het geld op je rekening ziet verschijnen voor je iets verstuurd. Ja, ook als die persoon je reeds een bewijsje gaf.
  • Ontvang je na 3 dagen nog geen bevestiging van betaling? Vraag dan beleefd of de koper al tijd gevonden heeft om te betalen. Dan valt de frank meestal. Wordt er nog niet betaald dan spreek je een uiterste betaaldag af met de afspraak indien deze niet gerespecteerd wordt het artikel weer te koop wordt aangeboden.
  • Laat de koper weten dat je het geld ontving en ook wanneer het pakje op de post gaat.
  • Personaliseer je pakje. Steek er een leuk briefje of een kleine attentie bij.
  • Verstuur je via enveloppe? Steek eerst je artikel in een plastiekje voor je het in de enveloppe steekt, zodat het zeker niet nat wordt in de regen.
  • Schrijf je eigen adres niet op de achterkant, maar dat van de begunstigde. Dit voorkomt dat te weinig gefrankeerde enveloppes terug bij jou terechtkomen.
  • Vraag de koper om te verwittigen bij ontvangst.
  • Hou je verzendbevestiging bij van de post (bij pakketjes) tot de verkoper het pakje afhaalt.
  • Je kunt je pakketje volgen met het trackingnummer. Het is altijd handig om dit nummer ook aan de koper door te geven.
  • Hou een schriftje bij met de verkochte artikels, namen van de kopers en de verkoopprijs. Als je meerdere artikels aan meerdere mensen verkoopt geeft dit duidelijkheid over hoever alles staat qua betalingen

 

Probeer nooit op 1 paard te wedden. Je kunt kledij op meerdere manieren te koop aanbieden en maak vooral voldoende reclame. In verschillende Facebookgroepjes (lees eerst de regels! Bij sommige groepen mag dit niet en plaats altijd in het juiste album), bij vrienden, bij je artikels op tweedehands.be en/of op je Instagram.  Maar het is belangrijk dat je goed bijhoudt waar alles te koop staat en wis altijd de verkochte artikels! Ik verkoop vlot met deze tips en hopelijk jullie nu ook.

 

Hebben jullie nog tips? Misschien zag ik nog iets over het hoofd. Ik hoor het graag! En nu aan de slag…

Babs

Liefs zeg.maar.Babs